זירת המומחים הינה זירה לימודית להעמקה, למידה וסקירת השווקים והיא איננה ייעוץ השקעות או שירות איתותים. הזירה אינה מספקת איתותי קנייה או מכירה. אין בתכנים שמופיעים בזירה משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו ואחריותו בלבד. המומחים הכותבים בזירה אינם יועצי השקעות אלא אנליסטים העוסקים בניתוח טכני וכלכלי ואין לראות בדבריהם משום עצה ו/או המלצה לפעילות כלשהי בניירות ערך.

ירח ובורסה –הקשר הסטטיסטי / עמי גוטמן

ירידות חדות של עד 5% במדדים המובילים באמריקה ובעולם התרחשו ב-3 בספטמבר, שהיא היממה הראשונה אחרי ליל ירח מלא. היתכן שיש קשר? מסתבר שהמדע הוכיח את הקשר, וניתן להרוויח ממנו.

יש המון סטטיסטיקות שנעשו לגבי זמנים אבסולוטיים טובים יותר ופחות למסחר בשוק ההון, ולרובן סיבות שנראות לנו הגיוניות. חלקן מוכרות יותר, כמו "אפקט ינואר", עונות בשנה, ימי חג וחופש, ימים בשבוע, "sell in May and go away", ועוד. הסטטיסטיקות לא מבטיחות מה יקרה בכל פעם, אבל הן מחשבות הסתברויות. כלומר בממוצע, יש זמנים בהן התשואות בבורסה גבוהות יותר ביחס לזמנים אחרים.

באופן כללי חישוב הסתברויות הוא הכלי העיקרי של האסטרולוגים, כשהטענה היא שיש מתאם בין מיקומי כוכבים לחיים עצמם (מבלי שהסיבה ידועה, אך זה פחות חשוב). היום אני רוצה לספר לכם על קשר אסטרולוגי לתשואות בבורסה. לכאורה, לא נראית לו סיבה הגיונית כפי שיש לדוגמאות המוכרות לעיל. אך עולם המדע מסכים: יש קשר מוכח סטטיסטית בין מחזור הירח לתשואות בבורסה. אולי זה יהיה כלי שיעזור גם לכם בהחלטות מעשיות לגבי מסחר בשוק ההון.

מספר מחקרים בדקו את הקשר הזה, וביניהם שניים גדולים במיוחד. מחקר אחד של אוניברסיטת מישיגן (University of Michigan Business School) ע"י Troy D. Janes & Ilia D. Dichev (an associate professor of accounting), ומחקר נוסף משותף של   Lu Zhengו- Kathy Yuan מאוניברסיטאות קליפורניה ומישיגן. שני המחקרים הראו שתשואות מניות סביב מולד הירח, גבוהות באופן מובהק סטטיסטית מהתשואות סביב ירח מלא.
_

קצת מספרים:

לצורך העניין והפשטות, אתרכז רק באחד המחקרים (by Kathy Yuan). המחקר הקיף שווקי הון ב-48 מדינות שמדורגות המפותחות ביותר לפי מורגן סטנלי. המחקר אסף נתונים על תשואות המדדים בשווקים אלו בין ינואר 1973 ועד יולי 2001. המחקר בדק שתי קבוצות ימים: 15 יום סביב ירח מלא (כלומר 7 ימים לפני מילוי הירח, היום עצמו, ו-7 ימים לאחריו), מול 15 הימים הנותרים. קבוצה נוספת הייתה לפי חלון של 7 ימים. כלומר 3 ימים לפני ירח מלא ו-3 אחריו, ו-3 ימים לפני מולד ירח ו-3 אחריו. את זה תכפילו ב-402 חודשים (מחזורי ירח) שנבדקו, וניתן להוכיח סטטיסטית. חוק המספרים הגדולים קובע שהיינו מצפים לתשואות זהות בכל חלוקה. לעומת-זאת הממצאים הראו שבכל שיטה, בכל שוק הון, בכל מדד שנבדק, ובכל תת-חלוקה לפי נושאים שונים, ישנה מובהקות סטטיסטית לטובת תשואות גבוהות יותר סביב מולד הירח, מאשר סביב ירח מלא. התשואות היו גבוהות ב-3% ועד 10%.

ריבוי השיטות וניתוח הנתונים בדרכים שונות, שלל את האפשרות להסברים הנובעים מאירועים כלכליים נקודתיים או הטיות אחרות. מאחר ונבדקו כל הימים בכל זמן, הרי שאין משמעות ל"אפקט ינואר" למשל. המחקר גם שולל את האפשרות להסבר פסיכולוגי של מחזור הירח על המשקיעים. הוא מסביר שהמשקיעים אינם מודעים למהלך מחזור הירח, ואין שום דבר סדיר מיוחד סביבו, שכן לוח השנה הלועזי אינו מתחשב בו (בניגוד לעברי למשל). המחקר אינו נותן הסבר לתופעה, אך מציע את האפשרות שמחזור הירח עצמו קשור ישירות למצב נפשי של המשקיעים, וזה משפיע על אופן המסחר שלהם.

את עולם האסטרולוגיה המחקר המדעי הזה לא מפתיע. הירח בהורוסקופ משקף את העולם הרגשי, וכשהוא מלא הוא מציף רגשות. לכן הוא יציף גם רגשות של פחד וחשש, דבר שמוביל את המשקיעים להיות זהירים יותר במסחר. לכן הנטייה סביב ירח מלא היא למכור ולא לקנות, וכך התשואות יורדות סביב זמן זה.

לפי האסטרולוגיה ירח מלא מציף. בעבר היו קושרים מטופלים בבתי משוגעים בירח מלא, כיוון שהם נוטים יותר להשתגע. זו פשוט הצפה רגשית, ומכאן נולד המושג "מוכי ירח" (moonstruck). באנגלית משוגע הוא Lunatic מהמילה Luna. לונה היא כמובן הירח בלטינית. הירח המלא מציף כל דבר, ואלו גם הגאות ושפל בים. מחקר אחר הראה יותר דימומים בניתוחים סביב ירח מלא, ויש עוד מחקרים עם קשרים נוספים. חוקרים יפנים אספו נתונים סיסמוגרפיים לאורך 20 שנה בכל העולם, והוכיחו קשר בין מחזור הירח לרעידות אדמה חזקות (מעל 5.5 בסולם ריכטר). גם הם לא יודעים להסביר אותו, והם שללו קשר לכוח המשיכה של הירח כסיבה, שהוא חלש מכדי ליצור רעידות אדמה.

אם-כן המון קשרים מסוגים שונים כבר הוכחו בין מחזור הירח למחזור החיים עצמם. בין אם אנו מאמינים בסיבה כזו או אחרת, כדאי לכם לדעת על הקשר המובהק סטטיסטית בין מחזור הירח לתשואות בבורסה. הוא יכול להיות שווה לכם כסף. בשורה התחתונה, בממוצע, התשואות בבורסה יהיו גבוהות יותר סביב הימים של מולד הירח. ויהיו נמוכות יותר סביב הימים של הירח המלא.

קיבלנו דוגמה קיצונית לכך בירח המלא האחרון. למעשה, גם מדד ת"א 35 ירד באחוזים ניכרים עוד טרם הירידות בארה"ב, וסביב אותו ירח מלא. זה כמובן לא אומר תמיד לגבי הפסד או רווח, ובטח לא בחודש ספציפי. אבל זה אומר שבממוצע לאורך זמן, ניתן לצפות לתשואות נמוכות יותר סביב ירח מלא, ולגבוהות יותר סביב מולד הירח.

לכתבות ותחזיות נוספות, לחץ לכניסה לאתר של האסטרולוג עמי גוטמן
https://ami-g.co.il/

לפנייה אישית לעמי גוטמן:
במייל – ami@ami-g.co.il
בטלפון – 050-7881995

דילוג לתוכן